Nederland naar Spanje op de Motor (deel 1)

Vrijdag, 1 juli 2016

Waar: San Juan de Aznalfarache (Sevilla)
Km.: N.v.t.
Temp.: 26 graden, helder
Gew.: 88.4 kg. (Frietje Pinda)

Om 04:45 uur gaat de wekker. Het wakker worden gaat best kwiek ondanks dat Frietje Pinda en Engel maar vier uurtjes hebben geslapen. Konden allebei niet de slaap goed vatten en vroeg naar bed is niet onze kop thee. Maar meer waarschijnlijk is doordat de wekker om 04:45 uur staat terwijl normaal gesproken geldt: ‘Eigen Baas over Hoe Laat In en Hoe Laat Uit Bed’.

Maar goed… Vandaag of ook de volgende dagen gaat U als lezer mee op weg naar Velthoven (NL) waar vorige maand, de al lang felbegeerde Gilera Nexus 500is is aangeschaft. Een motorscooter van Italiaanse makelaardij, dus een warmbloedig racemonster met een bloedstollende acceleratie en dito topsnelheid als een racemotor.

Gilera Nexus 500is
Gilera Nexus 500is

Het plan is om de motorscooter lekker rustig terug te rijden van Velthoven (NL) naar ons huis in San Juan de Aznalfarache (ES) bij Sevilla. Een afstand van bijna 2.400 km. maar dit hebben Engel en Frietje Pinda meer gedaan weliswaar niet op deze motorscooter maar dat mag de pret niet drukken.

Daarnaast kunt U natuurlijk lezen wat deze trip met het gewicht van Frietje Pinda gaat doen. De trouwe lezer weet dat op 10 mei 2016 Frietje Pinda zijn gewicht heeft verminderd van 87 kg. op 15 maart 2016 naar 77 kg.. Inmiddels heeft Foodymonster zijn slag weer geslagen en begeeft het gewicht zich weer op 88.4 kg. schoon aan de haak. Gewoon in nog geen twee maanden tijd 11.4 kg. via het mondje er bij gegeten. Nu heeft Frietje Pinda niet een nieuw streven tijdens deze motortrip maar wordt het eetpatroon en mogelijk gewichtsverandering nauw gevolgd.

Don Miquel, de vaste taxi chauffeur van Pia Tours Services, staat met zijn auto zo stil mogelijk te wachten voor ons huis om niemand verder wakker te maken in huis en in de straat. Hij brengt Frietje Pinda en Engel om 05:30 uur vlot naar la aeropuerta. Zo vroeg is er immers zeer weinig verkeer op de weg. Aangekomen stappen wij snel uit op weg naar een Sevillaans ontbijtje voor ons vertrek.

Ontbijt (Sevilla Aeropuerto): Tostada con aceite de oliva y tomates, zumo de naranja y café con leche.

Om 06:45 uur komen Frietje Pinda en Engel bij gate nummer tien. De gate vanwaar het vliegtuig vertrekt. Wij zijn de laatsten (of althans iedereen is al ingestapt… waarschijnlijk bang om het vliegtuig te missen) wat ons in het Spaans goed duidelijk wordt gemaakt. Frietje Pinda wil in protest want er resteren nog ruim vijf minuten dus… maar geduldige Engel sust de boel.

Eenmaal in het vliegtuig blijkt er bovendien vertraging te zijn waardoor de temperatuur flink oploopt in het stilstaande vliegtuig van Ryanair (het laten draaien van de airco kost duur betaalde brandstof). Na een kleine vijftien minuten komt het toestel toch in beweging om te vertrekken. We kijken door de raampjes naar buiten terwijl de stewards (geen vrouw aanwezig onder het personeel) de verplichte veiligheidsinstructies demonstreren. Zichtbaar verveeld omdat het voor hen de zoveelste keer is. We beseffen dat het weer in Nederland waarschijnlijk volledig anders zal zijn.

Sevilla Aeropuerto Ryanair
Sevilla Aeropuerto Ryanair

De vlucht vanuit Sevilla naar Nederland gaat zoals altijd snel en de landing is om ongeveer 10 uur op vliegveld Eindhoven (NL). Temperatuur is rond de 17 graden inclusief de bekende Nederlandse, aanhoudende motregen en zware, grijze bewolking.

Typisch Hollandsch op vliegveld Eindhoven
Typisch Hollandsch op vliegveld Eindhoven

Tijd om de inwendige mens aan te sterken.

Tussen (1): Bocadillo con jamon Serrano (meegenomen uit Sevilla) op vliegveld Eindhoven met twee koppen koffie (twee cappuccino voor € 7.50 (!) wat in Sevilla een compleet ontbijt is voor drie personen…).

De motorscooter staat nog bij de vorige eigenaar (Walter) die Frietje Pinda en Engel eveneens ophaalt van vliegveld Eindhoven. Nu vindt Frietje Pinda de Hollandsche mensch over het algemeen behoorlijk individualistisch ingesteld maar soms komt U iemand tegen waarvan U zich afvraagt of dit wel een Nederlander is. Zo ook Walter en zijn vrouw Sharon. Vanaf het eerste (telefonische) contact welke door Engel werd gevoerd werd dit duidelijk. Nadat Walter antwoord had gegeven op de vragen van Engel, verexcuseerde hij zich eerst drie maal om vervolgens mede te delen dat de Gilera een behoorlijk racemonster is en misschien niet zo geschikt voor vrouwen. Evenzo dat Walter ons ophaalt van het vliegveld en bij aankomst, zijn vrouw Sharon, de tafel heeft gedekt naar Brabants gebruik. Ongelofelijk! Er zou een apart blog gewijd kunnen worden aan de beleefdheid, betrokkenheid en bescheidenheid van deze mensen.

Lunch (1): Veldhovense lunch bij Walter en Sharon volledig gedekt met Hollandsche waren.

Om 13:30 uur vertrekken Frietje Pinda en Engel uit Veldhoven. Beginstand van de Gilera staat op 9.116 kilometers. Nog even een stop bij Motoport Veldhoven voor bandenreparatieset (incl. luchtpatronen voor het oppompen à € 24.95) voor motor c.q. scooter. Plan was om ook een compacte pomp mee te nemen à € 32.50 (max. 6 bar). Even een Hollandsche tipDecathlon verkoopt een passende, compacte pomp voor 4.95 en luchtpatronen voor € 3.95 p.stk. i.p.v € 20 bij Motoport.

Lunch (2) (Wegrestaurant, België): Frites met stoofvlees, Cesar salade en Salade met Hollandse garnalen. Twee flesjes alcoholvrij bier en een karafje wijn voor Engel.

Frites stoofvlees, Cesar salade en Salade met Hollandsche garnalen
Frites stoofvlees, Cesar salade en Salade met Hollandsche garnalen

Tankbeurt (1) bij het wegrestaurant. De tank was bij vertrek halfvol en de bezinemeter geeft nog twee (van de tien) streepjes aan. Frietje Pinda weet dat de benzinetank vijftien liter kan bevatten en dat ook een lampje moet gaan branden wanneer er nog ongeveer twee liter in de tank zit. Aangezien de motorscooter nog onbekend is, het zekere voor het onzekere nemen.

De Gilera motorscooter rijdt geweldig (snel). Frietje Pinda vraagt zich af waarom er nog nooit eerder naar gekeken is. Snel, wendbaar (vooral in de stad) en stabiel. Natuurlijk zijn er de welbekende Italiaanse grillen, namelijk het ontberen van de afwerkingskwaliteit. De motorscooter is slechts drie jaar oud dus daar ligt het niet aan. De dikke éénpitter van 500 cc. bokt er krachtig op los zodat de hele motorscooter trilt van kracht. Das niet erg maar wel als de afwerking van klepjes, laadjes, schuifjes, etc. niet goed is. Alles trilt en maakt geluid alsof het los zit en plots eraf kan vallen. Bij Frietje Pinda doemen de scenario’s op van een ooit aangeschafte Moto Guzzi. Daar moest een sterke magneet met een lang touw achter gehangen worden zodat alle afvallende delen aan de magneet bleven hangen.

Buiten de Italiaanse grillen blijft de lucht heel grauw, straf koud, met af en toe een bui. Dat ontneemt als snel het rijplezier bij Frietje Pinda, wat weer zorgt voor onnodige inspanning. Een bekend gegeven want terwijl voorop de motorscooter gemokt en gebokt wordt (niet door het Italiaanse motorblok), heeft Engel al de oplossing gezocht. Namelijk zeer dichtbij, een warme (slaap)plek, goed eten en drinken (alcoholvrij…); Hotel Van der Valk in Beveren.

Diner (Hotel Van der Valk Beveren, België): Sushi en Sashimi Mixto en sorbetijs (mango en limoen). Twee alcoholvrije biertjes en voor Engel twee glaasjes rosé.

Sushi en Sashimi bij Hotel Van der Valk Beveren
Sushi en Sashimi bij Hotel Van der Valk Beveren

Voor tachtig hetzelfde als en voor twintig procent anders dan in Nederland; het concept Van der Valk. De twintig procent betreft voornamelijk het eten en laten Frietje Pinda en Engel daar nou net zo verzot op zijn! De sushi en sashimi worden recht voor Uw neus vers bereid. Weliswaar niet door een Japanse chefkok maar een chefkok uit een overig aziatisch land. Niettemin was alles van hoge kwaliteit, dus kraakverse vis zonder enige geur. Niet alleen de welbekende zalm en tonijn maar hier ook verse dorade en botervis. Als crème-de-la-crème nori sushi met eendenlever!

Eenmaal op de kamer werd er op de deur geklopt. Roomservice van Engel met een coupe sorbetijs.

Roomservice van Engel: Coupe Sorbetijs
Roomservice van Engel: Coupe Sorbetijs

2 juli 2016

Waar: Beveren (België)
Km.: 9.237
Temp.: 18 graden, bewolkt met regen.
Gew.: (?)

Ontbijt (Hotel Van der Valk Beveren): Roerei, bacon, worst, krabsalade, broodje met boter en vier sap.

Vroeg eruit omdat de vorige dag weinig kilometers zijn gemaakt door het grauwe, natte weer. De weersvoorspellingen bieden nauwelijks goede vooruitzichten. In Nederland, België en heel Frankrijk blijft het de hele maand juli (zwaar) bewolkt, tegenvallende temperaturen met kans op regen. Het komt misschien door bijna vier jaar Sevilla maar de grauwe, grijze lucht ontstemt het humeur van Frietje Pinda en zelfs die van Engel (of het komt door het humeur van Frietje). Ook vandaag houdt het weer niet over. Er zit niets anders op dan toch de Gilera te starten en te vertrekken nadat een stevig ontbijt is genuttigd. Dus de regenjassen over de motorjassen, sneldrogende broeken aan en gaan.
Het duurt niet lang of de eerste druppels laten zich op het vizier van de helm zien. De regenjassen houden de zomer motorjassen droog maar het water loopt van de regenjassen naar beneden. Resultaat is een zeiknat kruis en een nog nattere bilnaad omdat het regenwater door de brede motorzadel niet echt weg loopt. Wanneer U denkt dat dit alles was? Nee, want na enige tijd glijdt het overtollige water zo de schoenen in. Een beetje soda erbij en een welkome voetenbad als gevolg. Frietje Pinda en Engel stoppen voor een kop koffie en om een plan-de-campagne te maken.
De sneldrogende broeken zijn inderdaad razendsnel droog. Volgens de beschrijving gebeurt dit meteen door de lichaamstemperatuur. Dat klopt inderdaad. Met dien verstande dat bij Frietje Pinda duidelijk op de plaats van de herenslip de boel nat bleef. Het werd plots duidelijk waarom in de beschrijving eveneens sneldrogend ondergoed werd aanbevolen…
De Italiaan houdt zich goed ondanks dat deze machines er bekend om staan dat ze water schuwen. Wat niet geldt voor alles. Een korte stop bij Decathlon voor een waterdichte telefoonhoes. De smartphone is tevens de navigatie maar is allergisch voor water. Hierna een toiletbezoek bij Quick waar het voor Frietje Pinda niet bij bleef…

Tussen: Milkshake Caramel au Beurre salé bij Quick de Frans-Belgische equivalent van McDonalds.

Na Quick rijden Frietje Pinda en Engel een stuk binnendoor. Bijna zonder het te merken wordt de Franse grens gepasseerd. Vive la France!

Lunch (wegrestaurant L’Arché, Fr.): Pommes frites, entrecote en saladebuffet (€ 16.90 maar gedeeld dus € 8.45 p.p.) Twee alcoholvrije bier à € 3.20 p.stk.!

Pommes frites, entrecôte en salade (wegrestaurant L'Arché)
Pommes frites, entrecôte en salade (wegrestaurant L’Arché)

Iedereen weet dat de kwaliteit van een wegrestaurant soms er tegen kan vallen. Das jammer want dat is vaak ook volstrekt onnodig. Neem dit bestelde maal. De salade was op zich prima welke zelf geschept kon worden vanaf een buffet. Daar was alles vers (gesneden) en niet opnieuw opgediend. Bij de bestelling van de entrecôte werd nog dapper gevraagd hoe deze bereid moest worden. Frietje Pinda wil goed rundvlees altijd graag rood dus het antwoord was: ‘Saignant, s’il vous plait.’. Deze vraag schept verwachtingen want hoe goed een kok het vlees red, medium of well-done kan bereiden, is het de kwaliteit van het vlees die bepaalt of het kauwbaar is. Daar gaat het ook hier mis. De bereiding prima maar de eetbaarheid (mate van taaiheid) een vette onvoldoende. Overigens zegt een bijgeserveerde steakmes al genoeg. Goed en prachtig vlees laat zich gewillig snijden en hoeft niet gezaagd te worden met een steakmes. De kleur van de pommes frites zeggen al genoeg. Duidelijk te kort in de frituur. Een kookwekker en een frituur op de juiste temperatuur is een simpele maar beproefde oplossing.

Tankbeurt (2) bij het genoemde wegrestaurant: Er resten nog twee streepjes op het dashboard wat ongeveer staat voor vier liter resterend. Nog niet berekend wat het verbruik is dus de proef op de som nemen om door te rijden tot het lampje brandt is nog een brug te ver. Maar de Italiaan rijdt als de beste. De motor zoeft over de snelweg en heeft een surplus aan vermogen over. Dat is soms handig wanneer een automobilist komt bumperkleven (bij een motor of scooter!). Het gas open en de auto wordt in de spiegels steeds kleiner.

Engel is de beste navigator met of zonder smartphone. Onder het rijden worden de meest voordelige plekjes uitgezocht om te overnachten met daarbij gelegen stekjes om lekker te eten. Frietje Pinda wordt verwezen naar het plaatsje Chamant waar een IBIS Hotel staat. Daarnaast is er een enorme zin in Japans eten. Engel serveert:

Diner (restaurant WaFu, Chamant, Fr.): Buffet Libre bij een Japans-Vietnamees-Koreaans restaurant à € 18.90 p.p.

Restaurant Buffet Japonais WaFu (Chamant)
Restaurant Buffet Japonais WaFu (Chamant)

U moet er van houden maar soms kan een ‘Buffet au Volante’ of ‘Buffet Libre’ of in gewoon Nederlands ‘All you can eat’ van een zeer goede kwaliteit zijn. In geval van restaurant WaFu dito. Werkelijk alles was op hoog kwaliteitsniveau bereid of werd ter plekke bereid. Het Japanse en Vietnamese gedeelte helemaal top. Frietje Pinda geeft toe dat het niet echt de locatie is voor een intiem romantisch dineetje.

Voldaan liggen Frietje Pinda en Engel in bed. Op naar de volgende tourdag met de Gilera en hopelijk minder bewolking en (mot)regen.

Advertenties

Gepubliceerd door

Frietje Pinda

Maatschappij kritisch en dol op allerlei (eet)weetjes...

One thought on “Nederland naar Spanje op de Motor (deel 1)”

  1. De Gilera zit heerlijk. En de rit, ondanks het weer, geweldig. Komt ook door de bestuurder 🙂 Op naar de volgende stop met lekker eten. Engel gaat even zoeken… Besito

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s